Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

Çağımızın en Tehlikeli Hastalıklarından: “DİYABET”

A+A-

Sıkça duyduğumuz şeker hastalığı (diyabet) nedir?

Pankreastan salgılanan insülin hormonunun yetersizliği veya eksikliği sonucu kandaki şeker (glukoz) miktarının yükselmesi sonucu ortaya çıkan dünyada en yaygın hastalıklardan biridir şeker hastalığı.

Besinler tüketildikten sonra vücutta kullanılmak için glukoza dönüşmek üzere parçalanırlar. Daha sonra bu glukoz kana geçer ve kanda glukoz yükselmeye başlar. Sağlıklı bireylerde kanda gezen glukoz insülin hormonu yardımıyla hücrelere geçer.

Şeker hastalarında bu hormon yetersiz veya eksik olduğu için glukoz hücre içine giremez ve kanda glukoz miktarı yükselmeye başlar.

Kanda glukoz miktarı belli bir miktardan fazla yükseldikten sonra idrarla atılmaya başlar. İdrarla atılan glukoz miktarı arttıkça sık idrara çıkma, çok susama ve aşırı su tüketimi oluşur.

Şeker hastalarının kendilerini iyi ve sağlıklı hissedebilmeleri için yeterli ve dengeli beslenmeyi öğrenmeleri ve uygulamaları gerekmektedir.

3 Tip Diyabet Hastalığı Vardır:

Tip 1 Diyabet: Vücut çok az insülin hormonu üretir veya hiç üretmez.

Tip 2 Diyabet: Vücutta insülin hormunu üretimi vardır, fakat vücut bu hormonu yeterli kullanamaz.

Gestasyonel (Gebelik) Diyabeti: Gebelik sırasında ortaya çıkan ve gebelikten sonra sonlanan şeker hastalığıdır.

Hazır besinlerin içeriğindeki şekerler çok hızlı kana karışır!

Çay şekeri, şeker ve şekerlemeler, reçel, bal, çikolata, helva çeşitleri, hazır meyve suları, pastalar ve tatlılar, meşrubatlar vb besinlerdeki şekerler hızla emilerek kana hızlı karışırlar. Hızla kana karışan şekerler kan şekerinin hızla yükselmesine neden olur. Bu durum istenilen bir durum olmadığı için diyabetli bireylerin bu besinleri tüketmekten kaçınmaları gerekmektedir.

Posa içeriği yüksek besinler kan şekerinin düzenlenmesinde oldukça önemlidir !

Posa içeriği yüksek olan besinler (tam tahıllı besinler, bulgur, kurubaklagiller, sebzeler gibi) düşük posalı besinlere göre (beyaz ekmek, patates, pirinç gibi) kana daha yavaş karışacağı için kan şekerini daha yavaş yükseltmektedir.

Diyetimizin posa içeriğini arttırmak için;

Her öğün mutlaka salata tüketilmeli.

Kurubaklagil tüketimimiz düzenli ve haftada 2-3 kez olmalı.

Beyaz ekmek yerine tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna ve pirinç yerine bulgur veya kepekli makarnalar tercih edilmeli.

Kabuğu ile tüketilebilen meyveler kabuğu ile birlikte tüketilmeli.

Şeker hastaları uzun süre aç kalmamalı!

Kan şekerinin hızlı düşmesi veya yükselmesini önlemek için önerilen besinler önerildiği miktarda ve zamanında tüketilmelidir. Şeker hastalarının uzun süre aç kalmaması gerekir. Şeker hastalarının öğün sayısı, miktarı ve sıklığını öğrenebilmek için beslenme uzmanına yani bir diyetisyene başvurmak oldukça önemlidir.

Şeker hastaları için beslenmenin önemli olduğu kadar fiziksel aktivite de çok önemlidir. Her gün düzenli olarak fiziksel aktivitenin yapılması önerilmektedir.

Bu yazı toplam 570 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar