Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

D Vitamini Nedir? Yetersizliğinde Neler Olur?

A+A-

D vitamini yağda eriyen ve kemik sağlığı için gerekli olan bir vitamindir. Emilimi için yağ ve safraya ihtiyaç vardır. İnce barsaklardan kalsiyumun emilmesini ve kemik yapımında kullanılmasını kontrol eder. Vücutta D vitamini oluşumu için ana kaynak güneş ışınlarıdır. D vitamini besinlerde oldukça az bulunur.

Yetersizliğinde Vücutta Neler Olur?

Yetersizliğinde kemik mineralizasyonu bozulur ve büyüme çağındaki çocuklarda raşitizm (rikets), yetişkinlerde osteomalasia (kemiğin yumuşaması), ileriki yaşlarda osteoporoz oluşur. Bu durum kemik ağrıları ve kemiklerde şekil bozukluklarına neden olur.

D Vitamini Gereksinmemizi Nasıl Karşılarız?

Gereksinmemizin %90’ı derimizde, güneş ışınları aracılığı ile sentezlenir. Deride sentezlenen D vitamini (kolekalsiferol) kana geçer. Kas ve yağ dokusunda depolanır veya karaciğer ve böbreğe geçip, D vitamininin aktif şekline dönüşerek vücutta kullanılır.

Kışın D Vitamini Depolamak Oldukça Zordur!

Vücudun D vitaminini depolama yeteneği önemlidir. Çünkü derideki sentezi sadece yaz aylarındadır. Kışın güneşi her zaman görmek mümkün olmadığından ve güneş ışınları eğik geldiğinden, D vitamini oluşumu yetersizdir.

Besinlerle, D Vitamininin Ancak Çok Küçük Bir Kısmını Karşılayabiliriz!

D vitamininin %10’luk kısmı ise besinler ile sağlanır. D vitamininden zengin besinler karaciğer, yumurta sarısı ve yağlı balıklardır. Güneş ışınları ile deride sentez olmaksızın, sadece besinler ile günlük D vitamini gereksinmesi karşılanamaz.

Gebe ve emzikli kadınların, iyi beslenmesi ve güneş ışınlarından yeterince yararlanması, hem kendileri hem de bebeklerinin D vitamini gereksinmesi açısından önemlidir. Ancak, anne sütündeki D vitamini çocuğun gereksinmesini karşılayacak düzeyde değildir. Bebeğin güneşlendirilmesi önem taşımaktadır. Sonbaharda ve kışın doğan bebeklerin gereksinmelerinin karşılanması zordur. Bu nedenle doktor tavsiyesine göre D vitamini takviyesi verilmelidir. Yine, yaşlanma ile birlikte besinlerle alınan D vitamininin emiliminde ve deride sentez edilmesinde azalma oluşur.

D Vitamininin Fazla Böbrek Taşlarına Neden Olur!

Ev veya iş yerinin dışına çıkamayan yaşlıların veya yatağa bağımlı bireylerin doktor tavsiyesine göre kalsiyum ve D vitamini takviyesi almaları gerekmektedir. Bununla birlikte doktor tavsiyesi olmadan bilinçsiz bir şekilde alınması ise kan ve idrarda kalsiyum düzeyinin artmasına, böbrek taşlarına ve kemik mineral yoğunluğunun azalmasına neden olur.

Deride D vitamini sentezinin yapılabilmesi için, yazın kollar ve bacaklar günde yaklaşık 20-30 dakika güneşlendirilmelidir. Güneşlenme cam arkasından olmamalıdır.

Bu yazı toplam 511 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar