Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

Gripten Korunma Yolları

A+A-

Grip Nedir?

Grip, özellikle; sonbahar, kış ve ilkbahar başında daha sık görülmektedir. Grip, influenza virüsünün solunum yolundan girerek vücutta oluşturduğu, yaygın görülmesi ve kolay tedavi edilmesi dolayısıyla dünya halkları arasında çok önemli bir hastalık olarak değerlendirilmeyen, sağlık sorunudur.

Ateş (39°C üzerinde), üşüme, baş ağrısı, eklem ve kas ağrısı, halsizlik, kuru öksürük, nadiren hapşırma ve burun akıntısı, gözlerin akması ve kanlanması, bazen boğaz ağrısı, bazı hastalarda karın ağrısı, bulantı, kusmadır. Ateşin 39°C nin üzerinde olması, şiddetli kas ağrıları ve halsizlik nedeniyle hastalığı ayakta geçirmek olanaksızlaşmakta ve hastaları mutlaka 3-7 gün yatağa mahkum etmektedir.

Gripten Nasıl Korunabiliriz?

Ellerimizi su ve sabunla yıkayalım. Düzenli olarak el yıkanması hastalıklardan korunmak için yapılması gereken en önemli iştir.

Dengeli beslenelim. Vücudun ihtiyacı olan protein, karbonhidrat, yağ ve vitaminler yeterli olarak alınmazsa, vücut direnci düşer ve solunum organları bu durumdan etkilenir. Bol sulu gıdalar, taze sebze ve meyve tüketmeliyiz.

Yeterli miktarda su içelim. Özellikle su içme ihtiyacının azaldığı kış mevsimi de dahil olmak üzere, her dönemde günde 8-10 bardak su içilmesi faydalıdır.

Kalabalık yerlerde kendimizi korumaya çalışalım. Toplu taşıtlar, sinema, tiyatro gibi kalabalık yerlerde grip olan bir kişinin aksırması ile yayılabilir. Bu nedenle kalabalık yerlerde havalandırmanın iyi olmasına dikkat etmek, temizliğe özen göstermek gibi basit tedbirler ile gripten korunabilirsiniz.

Hasta kişilerle temas etmeyin. Grip olan hastalarla aynı ortamlarda bulunmamaya dikkat ediniz. Hasta olan kişilerle aynı ortamlarda bulunduğunuzda ise maske takmanız, hastalanmanızı engelleyecektir.

Düzenli spor yapalım. Sağlıklı yaşamın bir parçası olan spor, gripten korunmak için de çok önemlidir. Yetişkin biri için haftada 3 gün, günde 1 saat olmak üzere spor yapılması faydalıdır.

Stresten uzak durmaya çalışalım. Stres, vücut direncini azaltarak hastalıklara davetiye çıkaran en önemli etkenlerdendir. Bu nedenle, çeşitli yollar ile stresten uzaklaşmak sağlıklı kalmayı da beraberinde getirecektir.

Sigara içilen yerlerde durmayalım: Sigara da aynı stres gibi vücut direncini azaltır. Ayrıca virüs yüklü damlacıklar, sigara içilen ortamlarda, dumana yapıştıkları için hastalık yapıcı özellikleri artar.

Düzenli uyuyun: Bir gece uykusuz kalındığında, virüslere karşı savaşan vücut hücreleri yarı yarıya azalmaktadır.

Aşırı sıcak ortamlardan kaçının: Özellikle kış mevsiminde daha çok kapalı ve sıcak ortamlarda bulunmak , solunum organlarının iç yüzeyindeki hücrelerin kurumasına neden olacağından virüslerin çoğalmasına neden olur.

Tedavisi Nasıl Olmalıdır?

Mutlaka istirahat edilmelidir.

Yatarken başın yukarıda tutulması geniz akıntısının vereceği rahatsızlığı azaltacaktır.

Hastalık süresince sıvı alımı çok önemlidir. Yeteri kadar sıvı alınması sinüslerdeki ve göğsünüzdeki balgamın daha az birikmesine ve vücuttan daha kolay temizlenmesine yardım eder.

Hastalık dönemlerinde beslenmeye dikkat etmeli, iştahsızlık varsa enerji ihtiyacını gidermek için karbonhidrattan zengin diyet uygulanmalıdır.

Bulunulan ortamın uygun ısıda olmasına ve iyi havalandırılmasına dikkat edilmeli, havanın kuruması engellenmeli, nemli olması sağlanmalıdır.

Ağrı kesici ve ateş düşürücüler ile solunum yolu salgılarını ve tahrişi giderici ilaçların kullanılmasıyla yakınmaların azalması mümkündür.

Doktorunuzun yazmış olduğu ilaçlar dışında başka ilaç kullanmayınız!

Grip beraberinde veya sonrasında; zatürre, bronşit, farenjit, sinüzit, kulak iltihabı, bademcik iltihabı, gelişebilir.

Bu yüzden doktorunuzun tavsiyelerine mutlaka uyunuz!

Bu yazı toplam 362 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar