Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

Kalp Dostu Bir Diyet “Akdeniz Diyeti”

A+A-

Akdeniz Diyeti, Akdeniz'in çevresindeki bölgelerde yaşayanların beslenme düzenini tanımlayan bir diyettir. 'Diyet' olarak adlandırılsa da Akdeniz Diyeti, günümüzdeki birçok popüler diyet eğilimi gibi kalorileri kısıtlamak veya birçok değerli besini tüketmemek demek değildir. Akdeniz Diyeti, arkadaşlarınızla ve ailenizle birlikte çok çeşitli besleyici besinlerin tüketimini ve aktif bir yaşam tarzı uygulamayı içeren bir yaşam biçimidir. Bu beslenme tarzı ilk olarak Ancel Keys tarafından 1970 yılında yayınlanan, Yedi Ülke Çalışması ile dikkat çekmiştir. Bu çalışma sonucunda, Akdeniz çevresindeki bölgelerde yaşayanların herhangi bir kalp hastalığı riski taşıma oranının en düşük olduğu gözlemlenmiştir.

Akdeniz Diyeti her yaş grubu için uygundur. İster genç ister yaşlı olun, Akdeniz Diyeti’ni yaşam tarzınıza uyacak şekilde beslenmenizi düzenleyin. Çok çeşitli besinlerle ve fiziksel aktiviteyle erken yaşlarda tanışan çocukların, yaşamları boyunca sağlıklı alışkanlıklardan zevk alma ve uygulamalarına devam etme olasılığı daha yüksektir.

Araştırmalarda Akdeniz Diyeti’nin; kanser, kalp hastalıkları, metabolik sendrom, Alzheimer hastalığı, Parkinson hastalığı da dahil olmak üzere birçok hastalık riskini azalttığı gözlemlenmiştir.

Peki Akdeniz Diyetinde Hangi Besinler Bulunur ve Sağlığımıza Nasıl Katkıda Bulunur?

• Meyve ve Sebzeler;

Düşük kalorili, besleyici, lif içeriği yüksek ve vücudu toksinlere karşı korumaya yardımcı olan antioksidanlar gibi yararlı biyoaktif bileşikler bol miktarda bulunur. Araştırmalar, meyve ve sebze tüketiminin çeşitli hastalıklar için daha düşük riskle ilişkili olduğunu göstermektedir.

• Tahıllar;

Lif, B vitaminleri, mineraller (magnezyum, demir ve selenyum dahil) ve fitokimyasallar dahil olmak üzere zengin besin ögesi içeriğine sahiptirler. Araştırmacılar, lif tüketiminin kan basıncı, kolesterol ve beden kitle indeksini (BKİ) azaltabileceğini bulmuşlardır.

• Baklagiller ve Kuru Yemişler;

İyi bir protein, mineral, lif, karbonhidrat ve çoklu doymamış yağ asitleri kaynağıdır. Araştırmalar, baklagil tüketiminin kalp hastalıkları, obezite, tip 2 diyabet ve bazı kanser türlerine yakalanma riskini azalttığını göstermektedir.

• Deniz Ürünleri ve Zeytinyağı;

Tekli doymamış yağ asitlerinin mükemmel kaynaklarıdır ve doymuş yağ oranı düşüktür. Araştırmalar, tekli doymamış yağ asitlerinin kalp hastalıklarına karşı koruyucu bir mekanizma görevi gören HDL (iyi) kolesterolü arttırdığını göstermektedir. Zeytinyağı, antioksidan kaynağıdır ve iltihap ve pıhtılaşma önleyici özelliklere sahiptir. Deniz ürünleri ve yağlı tohumlarda bol miktarda bulunan omega-3 yağ asitlerinin tüketimi kalp krizi ve felç riskini azalır.

• Tuz Yerine Taze Otlar ve Baharatlar;

Tansiyon yüksekliği olan bireylerde tuz kullanılması kalp sağlığı açısından oldukça risklidir. Bu yüzden yemeklere lezzet vermesi için tuz yerine taze ot ve baharatların kullanımı herhangi bir mide ve barsak hastalığı olmayan bireyler için daha sağlıklı bir tercihtir.

Dengeli ve düzenli beslenme, sağlıklı bir yaşam tarzının temelini oluşturur. Sağlıklı yaşam tarzı, fiziksel aktivite, uyku ve düşük stres gibi faktörlerin sağlıklı beslenme ile bir araya gelmesiyle oluşmaktadır.

Bu yazı toplam 641 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar