Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

Magnezyum Nedir? Ne İşe Yarar?

A+A-

Magnezyum insan vücudunda en çok bulunan dördüncü mineraldir. Magnezyum, toprakta, denizde, bitkilerde, hayvanlarda ve insanlarda bulunan bir mineraldir. Vücudumuzun ve beynimizin sağlığı için birçok önemli rol oynar. Bununla birlikte, sağlıklı bir şekilde beslenseniz bile yeterince magnezyum almıyor olabilirsiniz.

Magnezyum Vücudumuzdaki Yüzlerce Önemli Reaksiyonda Rol Oynar!

Vücudumuzdaki magnezyumun yaklaşık %60'ı kemikte bulunurken, geri kalanı kaslar, yumuşak dokular ve kanda bulunur. Aslında, vücudumuzdaki her hücre onu içerir ve çalışması için ona ihtiyaç duyar. Magnezyumun ana rollerinden biri, enzimler tarafından sürekli olarak gerçekleştirilen biyokimyasal reaksiyonlarda bir kofaktör veya "yardımcı molekül" görevi görür. Besinlerin sindirilmesine, amino asitlerden yeni proteinler oluşturmaya, DNA ve RNA'nın oluşturulmasına ve onarılmasına, kasların kasılması ve gevşemesine, beynimiz ve sinir sistemimiz boyunca mesajlar gönderen nörotransmitterleri düzenlemeye yardımcı olması gibi vücudumuzda 600'den fazla reaksiyona karışır.

Egzersiz Performansını Etkiler!

Magnezyum, kan şekerini kaslarımıza taşımaya ve egzersiz sırasında birikip yorgunluğa neden olabilecek laktatın atılmasına yardımcı olur. Magnezyum takviyelerinin çeşitli çalışmalarda egzersiz performansını arttırdığı gösterilmiştir, ancak araştırma sonuçları yetersizdir.

Magnezyum Depresyonla Savaşır

Magnezyum, beyin fonksiyonu ve ruh halinde kritik bir rol oynar ve düşük seviyeler, artan depresyon riskiyle bağlantılıdır. Depresyon ve magnezyum eksikliği arasında bir bağlantı olabilir. Magnezyum takviyesi, bazı insanlarda depresyon belirtilerini azaltabilir.

Tip 2 Diyabete Karşı da Faydaları Var

Magnezyum ayrıca tip 2 diyabetli insanlara da yarar sağlar. Çalışmalar, tip 2 diyabetli kişilerin yaklaşık %48'inin kanlarında düşük magnezyum seviyelerine sahip olduğunu göstermektedir. Bu, insülinin kan şekeri seviyelerini kontrol altında tutma yeteneğini bozabilir.Ek olarak, araştırmalar, magnezyum alımının düşük olduğu kişilerin diyabet geliştirme riskinin daha yüksek olduğunu göstermektedir.

Magnezyum Kan Basıncını Düşürebilir

Magnezyum, yüksek seviyelerde insanlarda kan basıncının düşürülmesine yardımcı olur.

Anti-inflamatuar etkileri vardır

Magnezyumun iltihapla mücadeleye yardımcı olduğu gösterilmiştir.

Magnezyum Migreni Önlemeye Yardımcıdır

Migren baş ağrıları ağrılı ve zayıflatıcıdır. Bulantı, kusma ve ışığa ve gürültüye duyarlılık sıklıkla görülür.Sık migrenli kişiler düşük magnezyum seviyelerine sahip olabilir. Bazı çalışmalar, bu mineralle takviyenin migrenlerden rahatlama sağlayabileceğini göstermektedir.

İnsülin Direncini Azaltır

İnsülin direnci metabolik sendrom ve tip 2 diyabetin önde gelen nedenlerinden biridir.Kas ve karaciğer hücrelerinin, kan dolaşımımızdan şekeri düzgün bir şekilde emebilme kabiliyeti ile karakterizedir. İnsülin direncine eşlik eden yüksek insülin seviyeleri, idrar yoluyla magnezyum kaybına yol açarak vücudunuzun seviyelerini daha da azaltır. Bir çalışma, bu mineralle takviyenin, normal kan seviyelerine sahip insanlarda bile insülin direncini ve kan şekeri düzeylerini azalttığını buldu.

Magnezyum PMS Belirtilerini İyileştirir

Premenstrüel sendrom (PMS), çocuk doğurma çağındaki kadınlar arasında en sık görülen hastalıklardan biridir. Semptomları su tutma, karın krampları, yorgunluk ve sinirliliktir. İlginç bir şekilde, magnezyumun PMS'li kadınlarda ruh halini iyileştirdiği, su tutulmasını ve diğer semptomları azalttığı gösterilmiştir.

Magnezyumun Besin Kaynakları Nelerdir?

Sert kabuklu yemişler, tohumlar, kepek ve tam tahıllar, yeşil yapraklı sebzeler, süt ve süt ürünleri, et ve belirli balık türlerinin içinde olduğu hayvansal kaynaklı besinler, magnezyum içeren başlıca besinlerdir. Pek çok sert kabuklu yemiş, tohumlar ve kuru baklagillerde oldukça yüksek miktarda magnezyum bulunmaktadır. Magnezyum, klorofilin yapısında olduğu için koyu yeşil yapraklı sebzeler magnezyumun iyi kaynaklarıdır. Magnezyum ayrıca bazı kahvaltılık tahıllara ve zenginleştirilmiş besinlere de eklenmektedir. Sert sular, mineralle zenginleştirilmiş içme suları da magnezyum için değerli bir kaynak olabilir.

Sağlığın korunması için besinlerle veya takviye olarak yeterli miktarda vitamin mineral alımı şarttır.

Bu yazı toplam 1923 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar