Rumeysa ARSLAN

Rumeysa ARSLAN

Diyetisyen
Yazarın Tüm Yazıları >

Neden Kahvaltı Yapmalıyız?

A+A-

 

Kahvaltı kelimesinin “Kahve-Altı” dan türediği ve hece düşmesiyle “Kahvaltı”ya dönüştüğü çeşitli kaynaklarca ifade edilmektedir.

Bireyin günlük enerji ve besin öğesi gereksinimlerini her öğünde yeterli ve dengeli bir şekilde alması gerekmektedir. Kahvaltı bu öğünler arasındaki ilk ve en önemlisi olarak tanımlanır. Yeni bir günün başlangıcında güne istekli başlamada ve günü verimli bir şekilde sürdürmede yenilen sabah kahvaltısının miktarı ve içeriği büyük rol oynamaktadır.

İnsan vücudu uyurken bile çalışmaya devam etmektedir. Akşam yemeği ile sabah arasında yaklaşık 11-12 saatlik bir süre geçer. Bu süre içinde vücut, besinlerin tümünü kullanır ve sabah kalkıldığında kahvaltı yapılmazsa beyine yeterince enerji alınmaz. Bu durumda yorgunluk, baş ağrısı, dikkat eksikliği gibi sıkıntılar yaşanır. Kahvaltı yapmayan vücut kendi depolarını kullanır ve hastalıklar karşısında vücudun direnci düşer.

Kahvaltının önemi ile ilgili yakın zamanda yapılan çalışmalar, güne iyi bir kahvaltı ile başlamanın her yaş grubu bireylerde çok yararlı olduğunu ortaya koymuştur.

Vücudun düzenli çalışması için kan şekerinin belirli bir düzeyde olması gerekmektedir. Şekerin düşüklüğü kadar yüksekliği de sakıncalıdır. Düzenli aralıklarla ve uygun miktarlarda beslenildiğinde kan şekeri düzeyi alçalıp yükselme göstermediğinden vücut düzenli çalışır.

Kahvaltıda yeterli protein tüketen bireylerde iş verimi yüksektir. Kahvaltı yapmayan bireylerde ise iş verimi önemli ölçüde azalır. Düşük protein içeren kahvaltı alımından sonraki ikinci ve üçüncü saatler arasında kan şekeri açlık seviyesinin altına düşmekte ve kişiler açlık hissi duymaktadırlar. Kahvaltıda tüketilecek protein, kan şekerini düzenlemede ve dolayısıyla yorgunluk, açlık gibi duyguların önlenmesinde etkili olduğundan önemlidir.

Kahvaltıda tüketilecek meyve ya da sebze, menünün özellikle C vitamini açısından dengeli olmasını sağlayan, böylece demir emilimini arttıran önemli besinlerdir. Kahvaltıda tüketilen meyve veya sebzenin kan kolesterol düzeyini düşürmede de etkili olduğu bilinmektedir.

Kahvaltıda bir bardak süt içmek, bir adet portakal, domates, salatalık vb. yemek demir emilimini arttıran önemli etkenlerdir. Kahvaltıda tüketilen meyve veya sebzenin kan kolesterol düzeyini düşürmede de etkili olduğu bilinmektedir.

Tüm bu hususlar göz önüne alındığında, kahvaltıda bir bardak süt içmek, bir adet portakal, domates, salatalık vb. bir sebze ya da meyve tüketmek güne dinamik ve sağlıklı başlamak açısından atılabilecek en önemli adımdır.

Kahvaltıda her besin grubundan bulundurulmasına özen göstermek gerekir. Özellikle süt, tahıl ve meyve verilmelidir. Kızarmış tahıl ekmeği üzerine fıstık ezmesi veya peynir dilimleri gibi kombinasyonlar denenebilir. Süt veya yoğurt ile taze meyveden yapılmış karışımlar veya tahıl üzerine dilimlenmiş meyve verilebilir.

Gece açlığının sonunda ve kahvaltı zamanında birey açlık düzeyinde iken beyine enerji sağlayan kan şekeri en alt düzeydedir. Deney hayvanları ve insanlar üzerinde yapılan çalışmalardan elde edilen veriler kan şekerinin yeterli düzeyde olmasının öğrenme ve anımsamayı içine alan birçok beyin ve davranış işlevlerini düzenlediğini belirtmektedir. Bu verilerin çoğu stresle epinefrin hormonunun salgılanması ve bunun sonucunda kan şekerinin yükselmesiyle ilişkilidir. Kahvaltı öncesinde de bireyi kan şekeri en alt düzeydedir.

Kahvaltının beyin işlevindeki etkisi bireyin genel beslenme durumu, kahvaltının ve akşam yemeğinin niteliğine göre de farklılık gösterir.

Bu yazı toplam 511 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar