Rusların Karla Mücadelede 2 Sihirli Kelimesi Var

Rusların Karla Mücadelede 2 Sihirli Kelimesi Var

Yılın büyük bölümünü şiddetli kış altında geçiren Moskova'da karla mücadelede işin sırrı şu basit iki kelimede gizli: Hazır olmak.

A+A-

İstanbul dahil yurt genelinde çetin kış şartlarına teslim olmuşken, Ruslar ise senenin büyük bir bölümünde üzerlerinden kalkmayan kara fazlasıyla alışmış durumda.

TÜRKİYE SINIFTA KALDI

 

Son günlerde yaşadıklarımız tam da, "Şu mektepler olmasa maarifi ne güzel idare ederdim!..." sözünü hatırlatıyor. Öyle ya, şu aralıksız yağan kar da olmasa kışın keyfini ne güzel çıkarırdık. Gerçek şu ki, son yılların en zorlu kışında ne yetkililer ne de vatandaşlar üzerine düşeni yaptı. İstanbul'da metrobüs çalışmıyor, insanlar Boğaz Köprüsü'nde yürümek zorunda kalıyor, bazı yollara kardan girilemiyorsa ve buzun üzerinde yazlık lastiklerle gitmeyi "marifet" sayıyorsak gerçekte acaba kimi suçlamamız gerekiyor?

 

 

 

KARLA MÜCADELE ETMEK BU KADAR ZOR MU?

 

Yılın büyük bölümünü şiddetli kış koşullarında geçiren ülkeler, kentler ne yapıyor? Örneğin, "yılın dokuz ayı kışı yaşayan, kalan üç ayı da yazı beklemekle geçiren" Moskova kara teslim oluyor mu? Olmuyorsa nasıl mücadele ediyor?

 

 

 

İŞİN SIRRI 2 KELİMEDE GİZLİ

 

Kestirmeden söylemek gerekirse Moskova kara teslim olmuyor. Ama bunun teknolojik açıdan ileri gitmek, daha yüksek IQ seviyesine sahip olmak ya da çalışkanlıkla hiçbir ilgisi yok. Aslında işin sırrı şu basit iki kelimede gizli: Hazır olmak.

 

 

 

MOSKOVA NASIL BİR HAZIRLIK YAPILIYOR

 

Öncelikle Moskova Belediyesi'nin emrinde yolları açık tutmak için yedi bine yakın araç bulunuyor; yani karın aniden bastırması halinde binlerce araç yolları açık tutmak için anında seferber olabiliyor. İkincisi, Moskova Belediyesi'nin sokakları kardan temizlemek için tam 36 bin işçisi var. Buzlanmanın önlenmesi için yıl boyunca yollarda 260 bin ton sıvı, 83 bin ton da katı madde kullanılıyor. Toplanan karlar eskiden Moskova Nehri'ne boşaltılırdı, şimdi sayıları 20 civarında olan kar eritme tesisine gönderiliyor. Şaşırtıcı gelse de bizdeki klasik "zincir-takoz-çekme halatı" üçlüsü Moskovalı sürücülerin yabancı olduğu kavramlar, araçlara zincir takmak resmen yasak! Zaten karla başarılı şekilde mücadele edince zincire gerek kalmıyor, çivili lastik ya da kar lastiği yeterli oluyor. Tabii bu koşullarda normal sürücülerin aklına yaz lastikleriyle dolaşmak ve "Alem şoför görsün!" diye hava atmak da gelmiyor.

 

 

 

GÜNLÜK MALİYETİ YARIM MİLYON DOLAR

 

Bir not daha: Son günlerde İstanbul'da görülen benzeri yoğun bir kar yağışıyla mücadele etmenin Moskova Belediyesi'ne günlük maliyeti yarım milyon dolar. Bir ara uçakların yardımıyla kar bulutlarının dağıtılması da düşünülüyordu ama sonradan vazgeçildi.

 

Elbette, nüfusu 10 milyonu geçen Moskova tüm bu önlemleri almak, karla hiç ara vermeden mücadele etmek zorunda çünkü aylarca kışın altında kalan kentin başka türlü yaşaması mümkün değil.

 

Ama sihirli formülü tekrarlamak gerekirse, işin sırrı "hazır olmak"ta...

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.